Forside
Vår historie
1999
Upløyd internettmark
Den teknologiske utviklingen
TEKNOLOGISK STORSATSING
I påsken 2003 åpnet Nettkirken dørene til et nytt interaktivt kirkerom – Thomaskirken. Tilbudet tok utgangspunkt i den tradisjonelle Tomasmessen, et konsept hvor kirkerommet brukes aktivt. I den virtuelle kirken var det lagt opp til lystenning, bønn og meditasjon, i tillegg til mulighet for direkte kommunikasjon med nettpresten. Sjømannskirken tok i bruk nyskapende tredimensjonale teknologi for å realisere prosjektet.
I DE TIDLIGE INTERNETT-DAGER
Da Nettkirken ble etablert i 1999 var det som del av Sjømannskirkens informasjonsnettsted. Nettsiden var preget av mye tekst og få bilder.
EGET NETTSTED
I 2001 ble Nettkirken skilt ut fra Sjømannskirkens informasjonsnettsted, og fikk dermed også ny design. Målsettingen var en utvikling fra et tradisjonelt informasjonsnettsted til en opplevelsesbasert kirke med lyd, bevegelse og bilde. I design fremstod Nettkirken mer eller mindre slik fram til 2008.
OPPLEVELSESBASERT KIRKE
Nettkirken som ble designet i 2001 brukte både farger og symboler som kunne gi assosiasjoner til en tradisjonell kirke. Nettsiden skulle ikke være statisk, men oppfordre til aktiv bruk, gjennom stadig oppdaterte tekster som «Dagens ord» og «Dagens sitat», muligheten til å kontakte nettpresten og legge igjen egne tanker i gjesteboken.
NETTKIRKEN ANNO 2014
Nettkirken fikk ny design i 2009, et design som i oppdatert versjon holdt seg til Nettkirkens 15-årsjubileum i 2014. Tanken bak designet var å skape et ekte og nært inntrykk blant annet gjennom bruk av store bilder og videopresentasjoner som gav assosiasjoner til kirke, tro, nærhet, trygghet, fredfull, inkluderende, seriøs.
DET PERSONLIGE
Da nettkirken fikk ny design i 2009 ble det lagt vekt på en personlig tilnærming i møte med brukerne, ved å la nettprestene komme i fokus.
Den teknologiske utviklingen
Del