Sjømannskirken i Pireus

I 2002 startet Sjømannskirken prøvedrift med norsk assistent ved Skandinaviska Kyrkan i den greske havnebyen Pireus, sørvest for Aten. Prøvedriften ble nedlagt i mars 2005.

I september 2002 ble Øyvind Kopperud ansatt som assistent ved den svenske sjømannskirken i Pireus for en prøvetid på 2 år. Etter hvert ble det bestemt å utvide prøvetiden til etter OL i Athen i 2004.

I begynnelsen av 2000-årene bodde det mellom 550–600 nordmenn i Hellas. I tillegg til å være tilstede på kirken i Pireus, deltok Kopperud på arrangementer i regi av Det norske institutt og Norsk Forening i Aten. Arbeidet bestod også i hjemmebesøk, sykebesøk og trailerbesøk, i tillegg til reiser til Kreta, Rodos og Tessaloniki for å oppsøke nordmenn som oppholdt seg på disse stedene.

Rund 2500 skandinaver besøkte OL-kirken som ble etablert i turiststrøket i Plaka i Athen i 2004. Ved kirken kunne en komme for en pust i bakken, lese nordiske aviser og følge sportssendingene på storskjerm. Det ble holdt nordiske gudstjenester og servert hjemmebakst.

Prøvedriften i Hellas ble nedlagt fra mars 2005, ettersom det ikke var nok norske turister i området til å opprettholde stillingen. I februar 2010 flyttet Skandinaviska Kyrkan fra Pireus til Plaka, sentralt i gamlebyen i Aten hvor det var flere skandinaviske turister.

Skrevet av Silje Een de Amoriza, Historikarverksemda

• Bud & Hilsen nr. 6/2004