Sjømannskirken i Callao-Lima

Sjømannskirken hadde i en kort periode fra 1963 til 1968 husmor og assistent ansatt ved den danske (senere svenske) sjømannskirken i Callao i Peru.

Norske skip som gikk i linjefart nedover den søramerikanske stillehavskysten var blant annet innom den peruanske havnebyen Callao. Sjømannskirken ønsket å være tilstede for de norske sjøfolkene som gikk i land der, og i 1963 opprettet de derfor et samarbeid med den danske sjømannskirken i byen og finansierte en norsk husmorstilling ved kirken.

I 1966 ble det også opprettet en norsk assistentstilling ved kirken, som på det tidspunktet var overtatt av den svenske sjømannsmisjonen. Sjømannskirkens husmorsstilling ble inndratt i 1967 på grunn av innsparinger i organisasjonen, og assistentstillingen året etter.

Sjømannskirkens årbøker 1955–1969