Vilkår og retningslinjer
På denne siden finner du Sjømannskirkens vilkår og retningslinjer for donasjoner, fast trekk avtaler samt kjøp av produkter og tjenester i nettbutikk
Sjømannskirken er en frivillig, selvstendig og ideell organisasjon, og er medlem av Norges Innsamlingsråd. De gavene vi får fra virksomheter og privatpersoner går til organisasjonens kirkelige, sosiale og kulturelle arbeid på sjømannskirker verden over.
BETALING:
Fast givertjeneste, bladabonnement og medlemskap
Gjelder fastbetaler-forhold som inngår i avtale med AvtaleGiro og fast betalinger med Vipps.
Trekk gjennomføres som standard den 20. i hver måned. Dato kan tilpasses. Det trekkes aldri annet enn avtalt sum.
Fastbetaler forhold per AvtaleGiro er tilgjengelig i givers nettbank, og trekkes fra ønsket bankkonto. Fastbetaler per Vipps vil være tilgjengelige i app eller nettside, og trekkes fra ønsket bankkort eller -konto i løpet av 2020.
Nettbutikk, kjøp av produkt og tjenester samt donasjoner på nett
Innbetalinger kan gjennomføres via nett, enten som betalinger ved bank- og kredittkort eller evt. via Vipps. Summen trekkes fra konto og reserveres ved betaling. (Ikke lukk vinduet før betalingen er gjennomført.)
OPPSIGELSE FASTE AVTALER:
Det er ingen bindingstid, og du kan når som helst si opp din giveravtale/abonnement/ medlemskap ved å kontakte oss på e-post til giverservice@sjomannskirken.no eller ring oss på tlf. + 47 55 55 22 52. Dette gjelder avtaler om faste betaling via Avtalegiro, Vipps og papirgiro.
E-post bør inkludere navn, adresse, telefonnummer og / eller epostadresse på giver som ønsker å avslutte giverforholdet.
Ved fastgiverforhold per AvtaleGiro må giver selv gå inn i nettbanken og slette eventuelle trekk-filer etter avtalen er bekreftet avsluttet, da organisasjonen ikke kan gjøre dette etter trekk-filer er sendt.
ANGRE:
Inngåelse av faste betalinger:
Du har mulighet til å angre deg ved inngåelse av ordninger med faste betalinger. Du kan også si opp giveravtalen din hos oss når som helst. Dette gjelder både faste betalingsavtaler med Vipps og AvtaleGiro.
Selv om det i utgangspunktet ikke er mulig å angre seg på tidligere donasjoner åpner Sjømannskirken for bruk av skjønn i slike situasjoner, der siste donasjon kan delvis eller helt krediteres.
Kjøp av varer og tjenester på nett
Vanlig angrerett gjelder også ved kjøp av varer og tjenester på våre nettsider. Du har da 14 virkedager på å angre på et kjøp. Ved kjøp fra lokale nettbutikker ved den enkelte kirke, kontaktes den relevante sjømannskirke/stasjon. Oversikt over de ulike sjømannskirkene finner du her.
Ved kjøp på nett fra Sjømannskirken sentralt i Norge, kontaktes giverservice på e-post: giverservice@sjomannskirken.no eller på tlf: + 47 55 55 22 52 hverdager. (Noe begrenset åpningstid.)
Ved eventuelle feil eller mangler på produkt/tjeneste bes kjøper/giver kontakte oss på samme måte som over. Kjøper/giver bør kontakte organisasjonen innen to måneder ved reklamasjon.
Symbolske gaver er å anse som donasjoner og gir rett til skattefradrag. Det er derfor ikke i utgangspunktet mulig å reklamere på disse eller benytte seg av angreretten. Sjømannskirken åpner allikevel for bruk av skjønn i situasjoner der kjøper/giver skulle angre seg eller eventuelt ønske å reklamere på fysiske «gavebevis»/symbolske gaver.
SKATTEFRADRAG:
Pengegaver til Sjømannskirken gir rett til skattefradrag etter gjeldende regler.
Dette gjelder kun ved donasjoner og kjøp av symbolske gaver.
Kjøp av kalender gir delvis skattefradrag, mens kjøp av lodd gir ikke rett på skattefradrag.
PERSONOPPLYSNINGER:
Sjømannskirken er ansvarlig for innsamlede personopplysninger i forbindelse med faste trekk avtaler, kjøp av produkter og tjenester og mottakelse av donasjoner. Med mindre kjøper/giver samtykker til noe annet, kan Sjømannskirken, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at vi skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Her finner du informasjon om Sjømannskirkens personvern. https://www.sjomannskirken.no/media/440033/personverneklaering-sjoemannskirken-2018.pdf
KONFLIKTLØSING:
Ved eventuelle feil eller mangler på produkt fra nettbutikken eller benyttelse av angreretten vil Sjømannskirken imøtekomme krav innen rimelig tid. Dersom partene ikke kommer til enighet, kan Forbrukerrådet kontaktes for mekling. Forbrukerrådet er tilgjengelig på tlf.:23 400 500 eller www.forbrukerradet.no.